Dzień dobry!
1. Najpierw powtórzymy sobie temat 1. Wodorotlenki – budowa w e podręczniku
https://epodreczniki.pl/a/wodorotlenki—ich-budowa-i-otrzymywanie/DGFLXz70M
2. Przeczytajcie zagadnienie dot. tematu 2. Wskaźniki na stronie e podręcznika.
https://epodreczniki.pl/a/wodorotlenki—ich-budowa-i-otrzymywanie/DGFLXz70
Do zapisania w zeszycie (na kartce):
Definicja: Wskaźnikiem nazywamy substancję, za pomocą której możemy wykryć inną substancję, np. w wyniku zmiany barwy.
Wskaźniki w życiu codziennym:
- herbata czarna
- sok z buraków
- sok z czerwonej kapusty
- sok z czarnej porzeczki
- sok z czarnej jagody
Pamiętacie nasze doświadczenia z wywarem czerwonej kapusty?
3. Wykonaj doświadczenie chemiczne:
Co będzie potrzebne:
- herbata czarna
- kwasek cytrynowy / lub ocet / lub sok cytryny
- soda kuchenna / lub proszek do pieczenia
- cukier
Instrukcja wykonania:
- Wrzucamy torebkę czarnej herbaty do szklanki
- Zalewamy wrzątkiem i czekamy aż herbata się zaparzy
- W osobnych szklankach przygotujmy 1) kwasek cytrynowy / lub ocet / lub sok cytryny 2) soda kuchenna / lub proszek do pieczenia 3) cukier
- Wlewamy do przygotowanych szklanek z różnymi substancjami chemicznymi herbatę i obserwujemy zmianę koloru.
- Dane obserwacji wpiszcie do tabeli:
N | Substancja Chemiczna | Odczyn | Kolor |
1 | kwasek cytrynowy / lub ocet / lub sok cytryny | kwasowy | |
2 | soda kuchenna / lub proszek do pieczenia | zasadowy | |
3 | cukier | obojętny |
Podsumowanie: W odczynie kwasowym herbata ma _____________ kolor.
W odczynie zasadowym herbata ma _____________ kolor.
W odczynie obojętnym herbata ma _____________ kolor.
Kolory: jasnobrązowy, ciemnobrązowy, jasnożółty.
Powodzenia!
Tamila Mukha
Comments are closed