Zerówka – 29.03.2021 – Edukacja Wczesnoszkolna -Wielkanocny koszyk

Zajęcia dla zerówki                                                                 29.03.2021 r.

        Temat tygodnia: W oczekiwaniu na Wielkanoc

                                      Temat dnia: Wielkanocny koszyk

1)  Kalendarz  – proszę o wskazanie dnia tygodnia, pory roku oraz pogody jaką mamy w dzisiejszym dniu  https://view.genial.ly/5fb3eb30146a480d9713b00f/learning-experience-challenges-kalendarz

2) Knill. https://autyzmopole.pl/?p=5715

3) Na początku naszego zajęcia posłuchamy piosenki „Budujemy ciszę”. 

https://www.youtube.com/watch?v=q6fqaaZG1ug

4) Edukacja polonistyczna:

 „Już Wielkanoc” – słuchanie wiersza M. Majchrzak

Święta, Święta Wielkanocne,

jak wesoło, jak radośnie.

Już słoneczko mocno grzeje,

miły wiatr wokoło wieje.

Rośnie trawa na trawniku,

żółty żonkil w wazoniku.

Na podwórku słychać dzieci,

ach, jak dobrze, że już kwiecień.

A w koszyczku, na święcone

jajka równo ułożone.

Śliczne, pięknie malowane,

różne wzory wymyślone.

Jest baranek z chorągiewką,

żółty kurczaczek ze wstążeczką.

I barwinek jest zielony

w świeże kwiatki ustrojony.

Następnie mamusia/tatuś rozmawia z dzieckiem na temat treści wiersza  i doświadczeń własnych dzieci:

  • W jaką porę roku i w jakim miesiącu mają miejsce święta Wielkanocne w wierszu?
  • Jaki panuje podczas nich nastrój?
  • Jaka jest pogoda?
  • O jakich tradycjach wielkanocnych jest mowa w wierszu?
  • Jak nazywa się wielkanocny koszyczek z pokarmami?
  • Jakie inne tradycje wielkanocne znacie?

6)  Zabawa dydaktyczna

„Co w koszyczku?” – zabawa dydaktyczna – mamusia/tatuś kładzie na środku dywanu różne produkty spożywcze, ewentualnie ich zdjęcia (np. chleb, baranek cukrowy, jajko, sól, chrzan, kiełbasę, babkę wielkanocną, lizak, jogurt, coca-colę). Następnie pyta dziecko:

  • Jak nazywamy wielkanocny koszyk wraz z wyposażeniem? (święconką)
  • Co się z nim robi?

Kolejno wyjaśnia/podsumowuje, że w tzw. Wielką Sobotę, przed Wielkanocą, idziemy z koszyczkiem do kościoła, gdzie ksiądz święci przyniesione w nim produkty. Każda rzecz, którą wkładamy do koszyczka ma swoje znaczenie, jest tam z pewnego powodu. Wszystkie produkty spożywamy podczas wielkanocnego śniadania.

Kiedyś wierzono, że pokarmy w święcące zapewnią ludziom zdrowe i dostatnie życie, chroniąc ich przed złem.

  • baranek – symbol zmartwychwstania, wygranej życia nad śmiercią
  • jajko – symbol nowego życia
  • chleb – symbol dostatku, pomyślności
  • wędlina – oznaka dobrobytu, zdrowia
  • babka – oznaka doskonałości i radości spotkania przy wielkanocnym stole,
  • chrzan – symbol męki Pana Jezusa, oznacza siły ludzkie
  • sól – chroni od zepsucia

7)  Ćwiczenie relaksacyjne – masażyk .   

Teraz Rodzice narysują wam takie pisanki na plecach.

Rodzice wykonują masaż na plecach dzieci (czytając tekst i wykonując rysunki dłonią lub palcami)

Stary niedźwiedź mocno śpi i o Wielkanocy śni:

Śniła mu się pisaneczka, (rysowanie jajka na plecach)

ta co cała jest w kropeczkach, (uderzenia paluszkami – kropki.)

Była też w paseczki (rysujemy paseczki).

I w wesołe krateczki (rysujemy krateczkę).

Ta w malutkie ślimaczki (rysujemy ślimaczki).

I żółciutkie kurczaczki, (rysujemy kurczaczki – kółko, kółko, nóżki, dzióbek).

Cii… Wielkanoc – ach to ty! (całymi dłońmi).

8)  Proponuje zabawę przy piosence  Piosenka Święta tuż – tuż.

9)  Edukacja plastyczna:

Zapraszam na wspólną zabawę z rodzicami. Dzisiaj będziemy robić pracę plastyczną  

Mamy jajko wielkanocne. Proszę ozdobić jajko plasteliną,

Obrazek podam drogą mailową

.

Życzę udanej zabawy. Powodzenia. Pozdrawiam Oksana Stakhovska

Udostępnij:

Tagged:

Comments are closed