Zajęcia dla zerówki 12.11.2020 r
Temat tygodnia: Legendy polskie
Temat dnia: Dlaczego Bałtyk jest słony?
1) Kalendarz – proszę o wskazanie dnia tygodnia, pory roku oraz pogody jaką mamy w dzisiejszym dniu https://autyzmopole.pl/?p=4455
2) Knill. https://autyzmopole.pl/?p=5715
3) Na początku naszego zajęcia posłuchamy piosenki „Budujemy ciszę”.
4) Teraz pobawimy się. Proponuje zabawę muzyczno-ruchową
„Oto Morze Bałtyckie jest”. Mamusia/ tatuś włącza piosenkę i śpiewając wykonuje ruchy zgodnie ze słowami piosenki (ilość zwrotek dostosowujemy do możliwości dzieci), dziecko próbuje naśladować.
5) Obejrzycie legendę „Dlaczego Bałtyk jest słony?” https://www.bajkowyzakatek.eu/2014/07/polskie-legendy-dlaczego-baltyk-jest.html
Na tej stronie jest legenda dla przeczytania i do obejrzenia. Mamusia/ tatuś wybierze formę prezentacji.
6) Krótka rozmowa na temat treści legendy:
- Jaki skarb posiadał człowiek mieszkający nad Bałtykiem?
- Czemu młynek był skarbem?
- Skąd chłopiec wiedział, że ludzie u których się zatrzymał posiadają młynek?
- Co zrobił w nocy?
- Co się stało gdy był już daleko od brzegu?
- Czy młynek nadal wytwarza sól?
- Czy byliście kiedyś nad morzem?
- Czy próbowaliście czy woda w morzu rzeczywiście jest słona?
- Jak myślicie czy to naprawdę za sprawą młynka?
- Dlaczego tak naprawdę morze jest słone? (Bardzo dawno temu, do wody z dna morskiego przedostały się sole mineralne. Woda morska podmywa również różne skały rozpuszczając je – wiele z nich zawiera różne słone minerały. Do tego jeszcze dochodzi parowanie wody, które powoduje, że woda staje się bardziej słona – woda
„ucieka” do góry, a sól jest za ciężka, więc zostaje i powoduje, że woda, która została jest jeszcze bardziej słona).
7) Wykonanie Kart Pracy Podaję Godło Polski, poproszę nożyczkami pociąć obrazek, a potem przykleić klejem na kartce . Karty pracy podam drogą mailową.
8) Teraz zapraszam razem z mamusią /tatusiem na piosenkę “Polska”
9) Doświadczenia z solą “Kryształki soli”
Do wykonania eksperymentu wykorzystamy:
- wysoki pojemnik (plastikowy kubek)
- wodę
- sól
- łyżeczkę
- sznurek
- patyczki do szaszłyków
- drucik kreatywny
- barwnik spożywczy albo kolorową bibułę
- nożyczki
Kryształki soli – jak wykonać doświadczenie?
Najpierw do kubka nalewamy wodę, aby przygotować roztwór nasycony soli. Oznacza to, że dodajemy sól i mieszamy do momentu, w którym przestaje się ona rozpuszczać. Mamy dwie możliwości, pozostawić wodę w takiej formie lub…
dodać barwnik spożywczy, aby woda uzyskała inny kolor ( albo dodać kolorową bibułę do wody i woda będzie miała ten kolor, jaki ma bibuła)
Następnie ucinamy kawałek sznurka i przywiązujemy do patyka , kładziemy go na kubeczku w taki sposób, by sznurek zwisał swobodnie.
Możemy też wykorzystać drucik kreatywny i zrobić z niego dowolny kształt na przykład serduszko.
Teraz pozostaje nam odłożyć kubeczki w ciepłe miejsce i czekać na efekty. Codzienna obserwacja pozwala dostrzegać zmiany jakie zachodzą.
Każdego dnia kryształków przybywa. Osadzają się zarówno na sznurku, jak i na ściankach kubków oraz wytrącają się na dnie. Poniżej zdjęcia po dwóch tygodniach.
Z zabarwionej wody utworzyły się kryształki niebieskie. Spójrzcie na końcówkę sznurka, która była zanurzona. Kryształki mają idealną bryłę – niczym prostopadłościan.
Życzę udanej zabawy! Miłego popołudnia. Powodzenia. Pozdrawiam, Oksana Stakhovska
Comments are closed