Integracja Sensoryczna. Dieta sensoryczna – propozycja ćwiczeń na wakacje.

Integracja Sensoryczna                                                                          22.06.2020r.  

Propozycja dla dzieci młodszych   

Dieta sensoryczna –  propozycja ćwiczeń na wakacje.

Dieta sensoryczna to nie sposób odżywiania, lecz ćwiczenia i zabawy, których celem  jest poprawa funkcjonowania zmysłów dziecka, u którego występują zaburzenia integracji sensorycznej. Ćwiczenia nie są skomplikowane. Można je wykorzystywać podczas zabaw z dzieckiem w domu Dieta rozwija i doskonali wszystkie zmysły:

  • dotyk – dzięki naszej skórze do mózgu zostaje przekazana informacja o kształcie, fakturze, rozmiarze i miękkości lub grubości przedmiotów. Zmysł dotyku umożliwia rozpoznanie, czy to my czegoś dotykamy, czy jesteśmy dotykani przez kogoś,
  • równowagę – układ przedsionkowy, który znajduje się w uchu wewnętrznym, informuje nas o przestrzeni oraz ułożeniu naszego ciała względem innych płaszczyzn,
  • wzrok,
  • słuch, 
  • pozycję ciała (zmysł proprioceptywny) – ma związek z czuciem głębokim, a tym samym poczuciem własnego ciała, pozycji rąk i nóg,
  • węch.

Stosując dietę sensoryczną w domu, warto znać kilka istotnych zasad:

  1. Dobrze jest wykorzystać zainteresowania dziecka – nie ma nic lepszego niż połączenie przyjemnego z pożytecznym! Wykorzystanie pasji Twojego dziecka w trakcie ćwiczeń urozmaici je i zmotywuje do ich wykonywania. 
  2. W miarę możliwości ćwiczcie na świeżym powietrzu.To dobra okazja, aby się dotlenić.
  3. Pozwól dziecku dowodzić zabawą – zapewnij poczucie, że to ono przewodzi zabawie.
  4. Dostosuj ćwiczenia do wieku i możliwości dziecka – zajęcia powinny być dopasowane do poziomu rozwoju Twojego dziecka. Rozpocznij od prostych ćwiczeń. 
  5. Zwróć uwagę na to, jakich wrażeń szuka Twoje dziecko i dostosuj zabawę do jego potrzeb.
  6. Jeśli któregoś z ćwiczeń nie uda się Wam wykonać – nie przejmuj się! Spróbujcie jeszcze raz lub przerwijcie ćwiczenie. Nic na siłę – być może to nie jest odpowiedni czas na nie.

Zabawy rozwijające i doskonalące poszczególne zmysły:

Dotyk

  • Zabawa “Niby-farbą” – rolę farby może odgrywać np. pianka do golenia, płyn do kąpieli, a nawet błoto. Niby-farbą możemy rysować, wyciskać ją i modelować.
  • Myjnia – wykorzystujemy piankę do golenia i “myjemy” nią samochodziki, które po wyjechaniu z myjni są czyste i lśniące.
  • Zamek z piasku – zabawa suchym piaskiem. Możemy go moczyć i formować z niego budowle.
  • Ugotowany makaron – najbardziej odpowiedni będzie makaron do spaghetti. Po ugotowaniu dziecko może formować z niego różne kształty, tworzyć przestrzenne „rysunki”.
  •  Masy plastyczne – dotykanie, ugniatanie, lepienie z mas typu ciastolina, masa solna, wosk, mokry piasek, glina, masa papierowa ugniatanie gąbek i piłek o różnej twardości, ugniatanie folii aluminiowej, woreczka foliowego .
  • Ścieżka sensoryczna – do tej zabawy możemy wykorzystać wszystko, po czym można chodzić. Ważne, aby materiały te miały zróżnicowaną fakturę.
  • Bal przebierańców – przebieramy się z dzieckiem w kolorowe stroje, włączamy muzykę i rozpoczynamy zabawę.
  • Mumia – zawijanie dziecka w koc, prześcieradło lub papier toaletowy.
  • Masaż ciała – tj. gniecenie ciasta, oklepywanie, deszczyk ,masaż ciała temperaturowy tj.: masaż butelkami o różnej temperaturze na gołe ciało 
  • ugniatanie gąbek i piłek o różnej twardości 

Podczas tych zabaw rozwijamy u dziecka identyfikację dotykową, kreatywne myślenie, a także świadomość własnego ciała. Ponadto podczas przebieranek, wyciskania pasty czy pianki do golenia rozwijana jest siła rąk, a także koordynacja wzrokowo-ruchowa.

Równowaga (zmysł przedsionkowy)

  • Przechodzenie przez kładkę ( to może być jedna lub dwie deski ) – podczas tego ćwiczenia dziecko odnajduje środek ciężkości własnego ciała. Poprawia się balans i świadomość ciała, a także stabilność posturalna. Ponadto chodzenie do przodu i do tyłu po kładce aktywizuje ośrodek językowy w mózgu, co pobudza aktywność językową i werbalną.
  • Trampolina – skakanie pobudza układ nerwowy. Ćwiczenie to można połączyć ze śpiewaniem piosenki. Korzyści wynikające ze skakania: intensywne bodźcowanie układu przedsionkowego, rozwój dużej motoryki i czucia własnego ciała, rozwój pamięci słuchowej oraz stymulacja ośrodków mowy ( nie pozwalajmy jednak dziecku na zbyt długą zabawę na trampolinie).
  • Zabawy w diadzie – warto, aby w tych ćwiczeniach brała udział osoba dorosła.
  • taczka –  osoba dorosła chwyta dziecko za nogi. Dziecko obrócone jest przodem do podłoża i porusza się na rękach, 
  • samolot – dorosły leży na plecach z nogami i rękami zwróconymi ku górze, utrzymując na nich dziecko.
  • konik – dorosły jest tytułowym konikiem, a dziecko jeźdźcem.
  • taniec – dziecko staje na stopach osoby dorosłej, po czym wspólnie tańczą.

Korzyści płynące ze stosowania powyższych ćwiczeń: rozwój układu przedsionkowego, regulacja zmysłu dotyku, rozwijanie świadomości ciała i koordynacji ruchowej.

Zmysł proprioceptywny – pozycja ciała

  • Butelka – do tej zabawy możemy wykorzystać kilka dużych butelek po napojach wypełnionych (w różnych proporcjach) kolorowym płynem, np. zabarwionym barwnikiem spożywczym. Ćwiczenie polega na podnoszeniu, popychaniu, przesuwaniu, przenoszeniu, kopaniu, potrząsaniu oraz przytulaniu butelek. Korzyści z jego stosowania: rozwój zmysłu proprioceptywnego i świadomości własnego ciała, aktywizacja funkcji wzrokowych, rozwój wyobraźni.
  • Lina – poruszanie się wzdłuż liny do przodu i do tyłu, układanie skrzyżowań z wykorzystaniem liny, przeskakiwanie, chodzenie po linie, któremu towarzyszy inna czynność, np. łapanie baniek mydlanych. Korzyści wynikające ze stosowania tego ćwiczenia: rozwój świadomości własnego ciała, stabilność posturalna, równowaga i koordynacja wzrokowa.

Wzrok

  • Zamalowywanie określonych liter w tekście.
  • Śledzenie światła latarki na ścianie.
  • Układanie planu dnia na dużym arkuszu papieru.
  • Rzut piłką do celu.
  • Łowienie rybek. 
  • Zbieranie drobnych kamyczków, orzeszków rozsypanych po podłodze.

Korzyści płynące ze stosowania powyższych ćwiczeń: rozwijanie dyskryminacji wzrokowej, motoryki małej, rozwój funkcji wzrokowo-ruchowych, kontrola motoryczna, koordynacja oko-ręka oraz planowanie motoryczne.

Słuch  

  • Zabawa z wykorzystaniem instrumentu, np. fletu – osoba dorosła gra na flecie. Dziecko, w zależności od wysokości usłyszanego dźwięku, unosi bądź opuszcza ręce.
  • Dopasowywanie dźwięków – w słoikach umieszczamy różne nasiona, np. fasoli, grochu lub ryżu. Zadaniem dziecka jest dopasowanie usłyszanego dźwięku do rodzaju produktu.
  • Wystukiwanie usłyszanego rytmu rękoma i nogami.
  • Rozpoznawanie dźwięków instrumentów.

Ćwiczenia i zabawy słuchowe uczą dziecko identyfikacji słuchowej, poczucia rytmu, rozwijają pamięć słuchową i koordynację obustronną.

Smak i węch

  • Powiedz, co czujesz – rozpoznawanie różnorakich zapachów z zasłoniętymi oczami. Możemy do tego wykorzystać kwiaty, pożywienie, przedmioty itp.
  • Zgniatanie płatków kwiatów i ich wąchanie.
  • Posmakuj i powiedz – dziecko próbuje różnego rodzaju pożywienia, np. żelki, owoce itp., i próbuje odgadnąć, co właśnie zjadło. Warto zasłonić dziecku oczy.

Korzyści ze stosowania powyższych ćwiczeń: rozwijanie dyskryminacji węchowej i smakowej, doznawanie nowych wrażeń węchowych i smakowych, rozwijanie pamięci i koordynacji oko-ręka.

Czynności samoobsługowe:

  • podczas ubierania i rozbierania zachęcamy dziecko  do dotykania i poznawania dotykiem różnorodności tkanin ,
  • podczas ubierania i rozbierania zachęcamy, aby ćwiczyć ruchy ciała (zginanie i prostowanie łokcia, unoszenie i opuszczanie ramion, zginanie i prostowanie tułowia, unoszenie i opuszczanie stopy, 
  • podczas jedzenia zachęcamy dziecko, aby brało do ręki owoce, kawałek chleba czy łyżkę (może wówczas poczuć kształt, fakturę owocu czy przedmiotu, temperaturę, niech określa i nazywa jaki ten owoc jest) 
  • podczas kąpieli próba mycia gąbkami  i myjkami o różnej fakturze

Źródła:

  • Carol Stock Kranowitz, Nie-zgrane dziecko w świecie gier i zabaw, wyd. Harmonia Universalis 2012,
  • Odowska-Szlachcic Bożenna, Metoda integracji sensorycznej we wspomaganiu rozwoju mowy dzieci z uszkodzeniami ośrodkowego układu nerwowegowyd. Harmonia.
Udostępnij:

Categories:

Tagged:

Comments are closed