Dzień dobry!
Witam Cię bardzo serdecznie na zajęciach rewalidacyjnych – Trening Umiejętności Społecznych – dzisiaj powiemy sobie o umiejętności nawiązywania kontaktu z rówieśnikami.
Sposób funkcjonowania ucznia w grupie rówieśniczej często wynika z reagowania na różnorodne sytuacje. Dlatego też warto wiedzieć, jak nawiązywać kontakty z rówieśnikami czy rozwiązywać konflikty. Udział w grupie rówieśniczej i kontakty z innymi uczniami wpływają niewątpliwie na rozwój społeczny ucznia. Może kształtować on takie zdolności, jak: empatia, solidarność, tolerancja, współpraca, negocjacje, respektowanie zasad, szacunek do prywatności. Przebywanie w grupie rówieśniczej wiąże się z:
- nawiązywaniem przyjaźni i utrzymywaniem relacji,
- rozwiązywaniem konfliktów,
- radzeniem sobie w trudnych sytuacjach odrzucenia, wyśmiewania czy nawet przemocy fizycznej i psychicznej ze strony rówieśników.
Przyczyny problemów w kontaktach z rówieśnikami
Zazwyczaj trudności w relacjach w grupie rówieśniczej wynikają z:
- niskiego poczucia własnej wartości lub, wręcz przeciwnie, zbyt wysokiego mniemania o sobie,
- nieśmiałości,
- obaw przed odrzuceniem,
- wcześniejszych złych doświadczeń przedszkolnych i szkolnych,
- trudności w odnalezieniu się w środowisku poza domem,
- braku kontaktu z innymi dziećmi przez długi czas (na przykład przebywanie w domu z rodzicem bez uczęszczania do przedszkola, długotrwała absencja szkolna spowodowana chorobą itp.).
Zobacz, film edukacyjny!
Film nr 1. TUS – umiejętności nawiązywania kontaktu z rówieśnikami
Pozdrawiam Cię serdecznie,
Agnieszka Kowalczyk
Comments are closed