Zajęcia dla zerówki 29.03.2021 r.
Temat tygodnia: W oczekiwaniu na Wielkanoc
Temat dnia: Wielkanocny koszyk
1) Kalendarz – proszę o wskazanie dnia tygodnia, pory roku oraz pogody jaką mamy w dzisiejszym dniu https://view.genial.ly/5fb3eb30146a480d9713b00f/learning-experience-challenges-kalendarz
2) Knill. https://autyzmopole.pl/?p=5715
3) Na początku naszego zajęcia posłuchamy piosenki „Budujemy ciszę”.
4) Edukacja polonistyczna:
„Już Wielkanoc” – słuchanie wiersza M. Majchrzak
Święta, Święta Wielkanocne,
jak wesoło, jak radośnie.
Już słoneczko mocno grzeje,
miły wiatr wokoło wieje.
Rośnie trawa na trawniku,
żółty żonkil w wazoniku.
Na podwórku słychać dzieci,
ach, jak dobrze, że już kwiecień.
A w koszyczku, na święcone
jajka równo ułożone.
Śliczne, pięknie malowane,
różne wzory wymyślone.
Jest baranek z chorągiewką,
żółty kurczaczek ze wstążeczką.
I barwinek jest zielony
w świeże kwiatki ustrojony.
Następnie mamusia/tatuś rozmawia z dzieckiem na temat treści wiersza i doświadczeń własnych dzieci:
- W jaką porę roku i w jakim miesiącu mają miejsce święta Wielkanocne w wierszu?
- Jaki panuje podczas nich nastrój?
- Jaka jest pogoda?
- O jakich tradycjach wielkanocnych jest mowa w wierszu?
- Jak nazywa się wielkanocny koszyczek z pokarmami?
- Jakie inne tradycje wielkanocne znacie?
6) Zabawa dydaktyczna
„Co w koszyczku?” – zabawa dydaktyczna – mamusia/tatuś kładzie na środku dywanu różne produkty spożywcze, ewentualnie ich zdjęcia (np. chleb, baranek cukrowy, jajko, sól, chrzan, kiełbasę, babkę wielkanocną, lizak, jogurt, coca-colę). Następnie pyta dziecko:
- Jak nazywamy wielkanocny koszyk wraz z wyposażeniem? (święconką)
- Co się z nim robi?
Kolejno wyjaśnia/podsumowuje, że w tzw. Wielką Sobotę, przed Wielkanocą, idziemy z koszyczkiem do kościoła, gdzie ksiądz święci przyniesione w nim produkty. Każda rzecz, którą wkładamy do koszyczka ma swoje znaczenie, jest tam z pewnego powodu. Wszystkie produkty spożywamy podczas wielkanocnego śniadania.
Kiedyś wierzono, że pokarmy w święcące zapewnią ludziom zdrowe i dostatnie życie, chroniąc ich przed złem.
- baranek – symbol zmartwychwstania, wygranej życia nad śmiercią
- jajko – symbol nowego życia
- chleb – symbol dostatku, pomyślności
- wędlina – oznaka dobrobytu, zdrowia
- babka – oznaka doskonałości i radości spotkania przy wielkanocnym stole,
- chrzan – symbol męki Pana Jezusa, oznacza siły ludzkie
- sól – chroni od zepsucia
7) Ćwiczenie relaksacyjne – masażyk .
Teraz Rodzice narysują wam takie pisanki na plecach.
Rodzice wykonują masaż na plecach dzieci (czytając tekst i wykonując rysunki dłonią lub palcami)
Stary niedźwiedź mocno śpi i o Wielkanocy śni:
Śniła mu się pisaneczka, (rysowanie jajka na plecach)
ta co cała jest w kropeczkach, (uderzenia paluszkami – kropki.)
Była też w paseczki (rysujemy paseczki).
I w wesołe krateczki (rysujemy krateczkę).
Ta w malutkie ślimaczki (rysujemy ślimaczki).
I żółciutkie kurczaczki, (rysujemy kurczaczki – kółko, kółko, nóżki, dzióbek).
Cii… Wielkanoc – ach to ty! (całymi dłońmi).
8) Proponuje zabawę przy piosence Piosenka Święta tuż – tuż.
9) Edukacja plastyczna:
Zapraszam na wspólną zabawę z rodzicami. Dzisiaj będziemy robić pracę plastyczną
Mamy jajko wielkanocne. Proszę ozdobić jajko plasteliną,
Obrazek podam drogą mailową
.
Życzę udanej zabawy. Powodzenia. Pozdrawiam Oksana Stakhovska
Comments are closed