Kl. 2b 18.05.2020r
Temat: Nauczycielu, co mam czynić, aby otrzymać życie wieczne!
Proszę, aby uczniowie samodzielnie lub ze wspomaganiem nakreślili znak krzyża i uczestniczyli w modlitwie: Ojcze nasz.
Z czym kojarzy Ci się takie piękne czerwone serduszko, jak to, które trzyma miś?
Dokładnie tak! Z Miłością!
Czy wiesz, że Pan Jezus uczy nas, abyśmy okazywali miłość swoim bliźnim? To znaczy każdemu człowiekowi. Ten, kto miłuje bliźniego, kocha także Pana Boga i może nazywać siebie Jego przyjacielem.
Pewien uczony zapytał Pana Jezusa: Nauczycielu, co mam czynić, aby otrzymać życie wieczne? (Ewangelia Św. Łukasza 10,25)
Pan Jezus przypowieścią o miłosiernym Samarytaninie dał mu odpowiedź…
Zapraszam teraz uczniów do wysłuchania opowiadania: „O miłosiernym samarytaninie” według Ewangelii Świętego Łukasza 10,30-34. Proszę, aby uczniowie oglądając ilustracje zastanowili się nad tym, jak postąpił samarytanin wobec potrzebującego pomocy człowieka, czy postąpił dobrze czy źle?
Pewien człowiek schodził z Jerozolimy i wpadł w ręce zbójców. Ci nie tylko że go obdarli, lecz jeszcze rany mu zadali i zostawiwszy na pół umarłego, odeszli.
Przypadkiem przechodził ta drogą pewien kapłan; zobaczył go i minął.
Tak samo lewita (pomocnik kapłana), gdy przyszedł na to miejsce i zobaczył go, minął.
Pewien zaś Samarytanin, będąc w podróży, przechodził również obok niego. Gdy go zobaczył, wzruszył się głęboko: podszedł do niego i opatrzył mu rany, zalewając je oliwą i winem; potem wsadził go na swojego osła, zawiózł go do gospody i pielęgnował go.
Następnego zaś dnia wyjął dwa denary, dał gospodarzowi i rzekł: Miej o nim staranie, a jeśli co więcej wydasz, ja oddam tobie, gdy będę wracał.
Po wysłuchaniu opowiadania, proszę, aby uczniowie (ze wspomaganiem lub samodzielnie) odpowiedzieli na pytanie: Czy samarytanin dobrze postąpił, czy udzielił pomocy napadniętemu przez złych ludzi człowiekowi?
Wyjaśnienie: w tym miejscu należy podkreślić to, że Samarytanin ulitował się nad chorym, potrzebującym pomocy człowiekiem. To znaczy, że pospieszył mu z pomocą, stosując przyjęte wówczas środki leczenia. Oliwa goiła rany, wino je dezynfekowało. Zaopiekował się nim nie tylko chwilowo, ale zabezpieczył mu dalszą opiekę w gospodzie.
Na ilustracji poniżej widzimy dobrego samarytanina jak pochyla się nad chorym, potrzebującym pomocy człowiekiem.
Warto w tym miejscu przytoczyć kolejne słowa które wypowiedział Pan Jezus do uczonego, który zadał Mu wcześniej pytanie: nauczycielu, co mam czynić, aby otrzymać życie wieczne? Pan Jezus zapytał:
Kto z tych trzech okazał się według ciebie bliźnim tego, który wpadł w ręce zbójców?
On odpowiedział: Ten trzeci, który mu okazał miłosierdzie.
Jezus mu rzekł: Idź, i ty czyń podobnie!
W przypowieści o miłosiernym Samarytaninie, Pan Jezus uczy nas, że każdy człowiek jest naszym bliźnim. Wzywa nas, byśmy okazywali miłość i szacunek ludziom, a także pomagali potrzebującym.
Nikt z nas nie lubi być chorym (wtedy czujemy się źle, mamy gorączkę, potrzebujemy pomocy lekarza i bliskich nam osób), prośmy więc Boga w modlitwie:
Boże, daj mi cierpliwość i pomóż zachować uśmiech. Dziękuję za tych ludzi (lekarz, pielęgniarka, rodzice, rodzeństwo, opiekunowie), którzy troszczą się o mnie. Amen.
Dzisiejsza lekcja uczy nas, że również my, w miarę swoich możliwości mamy pomagać tym ludziom, którzy czują się źle i potrzebują naszej pomocy.
Zadanie nr.1
Proszę, aby uczniowie pokolorowali rysunek podany poniżej.
Według wzoru:
Ostatnie ćwiczenie (zadanie domowe) jest dla chętnych. Jeżeli je zrobisz, to poproś rodzica, aby zrobił zdjęcie i odesłał je na adres mailowy szkoły (do mnie, do katechety).
Idź, i ty czyń podobnie!
Na zakończenie pomódl się słowami Przykazania miłości Boga i bliźniego:
Będziesz miłował Pana Boga swego z całego serca swego,
Z całej duszy swojej i ze wszystkich sił swoich,
a bliźniego swego jak siebie samego. Amen.
Dziękuję za uwagę.
Bogusław Czarny
Comments are closed