Język polski, klasa 2b  15.04.2021

Temat: Odpowiednie dać rzeczy słowo. Do czego służą synonimy, antonimy, wyrazy wieloznaczne i homonimy?

Witaj!

Na rozgrzewkę

Określ swój nastrój za pomocą przymiotnika. Następnie podaj do niego przymiotniki o takim samym znaczeniu oraz o znaczeniu przeciwstawnym.

Wyrazy wchodzą ze sobą w różne relacje pod względem znaczenia. Wyróżnia się m.in.:

• wyrazy bliskoznaczne (synonimy) – to wyrazy, które mają podobne lub takie samo znaczenie, np. kłamstwo, nieprawda, fałsz,

• wyrazy przeciwstawne (antonimy) – to pary słów, które mają przeciwne znaczenie, np. kłamstwo – prawda,

• wyrazy wieloznaczne – to słowa mające wiele znaczeń, które łączy podstawowa wspólna cecha.

Przykład: kuchnia –

1. pomieszczenie, w którym przygotowuje się potrawy;

2. to potrawy z jakiegoś kraju lub regionu (np. kuchnia śródziemnomorska);

Wszystkie te znaczenia łączy wspólna cecha mająca związek z jedzeniem.

Ćwiczenia:

1.Przeczytaj tekst znaleziony na jednej ze stron internetowych, zawiera on wiele powtórzeń słów piękny i pięknie. Przeredaguj go w zeszycie, zastępując powtarzające się słowa ich bliskoznacznymi odpowiednikami, które oddadzą wrażenia z pobytu w górach.

Ostatni weekend spędziliśmy w pięknych polskich górach. Było tam naprawdę pięknie! Przed nami roztaczały się piękne widoki. Pięknie wyglądał m.in. Giewont, który widziałam z okna mojego pięknego pokoju w pensjonacie. Koniecznie wejdźcie na nasz profil i zobaczcie piękne zdjęcie z tej pięknej wycieczki.

2. Podaj antonimy poniższych czasowników. Nie używaj form zaprzeczonych:

  • dawać, wykopać, milczeć, stać, budować.

3. Dokończ przysłowia, w których wykorzystano przeciwieństwa pojęć. Przysłowia zapisz w zeszycie.

Zgoda buduje,…………………….

Lepsza gorzka prawda niż…………………….

Syty……………………………..

Homonimy to wyrazy, które mają identyczne brzmienie, często także pisownię, ale różne, niepowiązane ze sobą znaczenia.

Przykłady:

I. ranny – poranny, robiony rankiem

II. ranny – taki, który otrzymał rany

I. klon – drzewo

II. klon – wytwór inżynierii genetycznej

I. podrobić – dokonać fałszerstwa

II. podrobić – pokruszyć, rozdrobnić

I. para – zestawienie dwóch rzeczy

II. para – woda w stanie gazowym

Uwaga!

homonimy = identyczne wyrazy o różnych niepowiązanych ze sobą znaczeniach.

1.Podaj jak najwięcej znaczeń wyrazu głowa. Skorzystaj z podanych przykładów użycia tego słowa.

  • Moja w tym głowa, żeby załatwić wejściówki.
  • Muszę umyć głowę, ale nie mam szamponu.
  • Składamy się po pięć złotych na głowę.
  • Tęgie głowy jeszcze do tego nie doszły.

2. Przeczytaj poniższe zdania. Wskaż w nich homonimy i wyjaśnij ich znaczenie.

A. W przyszłości chciałbym zostać pilotem samolotu.

W moim domu pilotem do telewizora rządzi tata.

B. Moja babcia mieszka w bloku.

Zapomniałem dzisiaj bloku na kółko plastyczne.

C. W naszym stawie widziałem wiele ryb.

Mój kolega złamał rękę w stawie łokciowym.

Opracowanie: Marzena Marcjasz

Udostępnij:

Tagged:

Comments are closed