Dzień dobry.
Witam Cię serdecznie na zajęciach rewalidacyjnych.
Dziś powiemy sobie o sferach rozwoju dziecka – samodzielność.
Samodzielność dzieci zależy przede wszystkim od postępowania dorosłych i faktu, w jakim stopniu pozwalają oni dzieciom na wykonywanie przez nie czynności samoobsługowych. Niestety zauważa się coraz większą zależność maluchów od rodziców w wykonywaniu nawet najprostszych czynności. Dorośli ubierają dzieci, karmią, wyręczają we wszystkich czynnościach higienicznych, żeby było szybciej i dokładniej. Jednak nie tędy droga. Takie dziecko po przyjściu do przedszkola jest zagubione i domaga się pomocy dorosłego, bo tak zostało nauczone. Natomiast pozwalanie dziecku na naukę umiejętności samoobsługowych od najmłodszych lat, pozwala mu czuć się ważnym „bo potrafi już samo”, odciąża dorosłych asystowania dziecku na każdym kroku i co najważniejsze pozwala na opanowanie czynności samoobsługowych oraz porządkowych, co ma znaczący wpływ na rozwój intelektualny dzieci. Umiejętności związane z samodzielnością i samoobsługą przekładają się na sytuacje zadaniowe. Dzieci, które są bezradne, brudzą i bałaganią, ociągają się z wykonaniem czynności, będą dopominały się ciągłej pomocy ze strony dorosłych, w każdej sferze, a zwłaszcza intelektualnej, co powoduje późniejsze problemy, zwłaszcza podczas zabawy i nauki szkolnej.
ZADANIE DLA CIEBIE!
Przygotuj dziś samodzielnie śniadanie, posmaruj kanapki, zrób herbatę. Posprzątaj po śniadaniu, pozmywaj naczynia, odłóż naczynia na swoje miejsce. Nakryj do stołu do dzisiejszego obiadu. A może przygotuj dziś kolację dla swoich najbliższych!
Życzę Tobie owocnych rezultatów dzisiejszej pracy! Pozdrawiam serdecznie, Agnieszka Kowalczyk
Comments are closed