Integracja Sensoryczna 5.03.2021r.
Propozycja dla dzieci młodszych – Przedszkole i Zerówka
Proste zabawy sensoryczne do wykonania w domu
Do wykonania tej stymulacji nie potrzebujemy żadnych przyrządów ani dużo
miejsca, wystarczy tylko koc, dywan, piłki, poduszki. Wybierzmy te ćwiczenia,
które będą odpowiednia dla naszego dziecka. Bawmy się razem z nim.
PRZYKŁADY ĆWICZEŃ
- Zawijanie w koc lub kołdrę i dociskanie wzdłuż całego ciała.
- Zawijanie w koc i rozwijanie z turlaniem w obie strony – “naleśnik”
- Skakanie na piłce z uszami
- Skakanie przez gumę
- Masowanie ciała gąbkami o różnej fakturze, nazywanie masowanych części
ciała, pytanie “co jest wyżej? – kolano czy łokieć?”. - Szczotkowanie dłoni i przedramion różnymi pędzlami i szczotkami.
- Stymulacja wibracjami – urządzeniem do masażu.
- Grzebanie palcami w ryżu , grochu, makaronach (suchych).
- Wybieranie z miski jednego spośród różnego rodzaju ziaren
- Zabawy z rozpoznawaniem przy pomocy dotyku przedmiotów schowanych
w pudełku lub w worku, określanie ich cech. - Ściskanie piłeczek rehabilitacyjnych.
- Zgniatanie, darcie kawałków gazet, robienie kulek z papieru.
- Opukiwanie opuszków palców o stół.
- Siłowanie się na ręce.
- Podskoki na: materacu , piłce. W czasie podskoku osoba dorosła powinna
trzymać dziecko za ręce i podciągać w górę. - Pajace – podskoki,
- “Taczki” z trzymanie za nogi na wysokości ud, naśladowanie chodu
różnych zwierząt: żaba, kaczka, pies, słoń, rak, pająk, wąż – wszystkie w
pozycji “kucającej”, albo na czworakach, albo w pozycji leżącej (wąż ) - “Kołyski” na brzuchu i na plecach
- Odbijanie stopami piłki w pozycji kołyski na plecach.
- Turlanie z patrzeniem na ruchomy przedmiot
- Kręcenie się na obrotowym krześle
- “Kącik ciszy” dla dzieci nerwowych, silnie pobudzonych – zorganizowanie
dziecku w domu namiotu, pudła kartonowego, w którym może się schować i
wyciszyć - Zabawy z piłkami i balonami (do balonów można wrzucić ziarna kawy,
koraliki itp. – będą spadać wolniej niż piłki i łatwiej je złapać) - Zabawy “paluszkowe”
- Konstruowanie wspólnie z dzieckiem w domu torów przeszkód z krzeseł,
koców, wałków, poduszek itp. - Pchanie i ciągnięcie różnych przedmiotów i mebli
- “Wyciąganie” pościeli, ręczników, składanie prania
- Rzucanie do celu ( możemy rzucać do kosza piłeczkami, kulami z papieru
lub woreczkami wypełnionymi kaszą, grochem, kawą itp.) - Przyjmowanie i utrzymywanie pozycji “bocian”, “jaskółka”, z otwartymi i
zamkniętymi oczami. - Chodzenie po narysowanej linii: stopa za stopą, krzyżując nogi “jak
modelka”, przodem, bokiem, do tyłu (dostawiając z tyłu stopę) - Podrzucanie i łapanie piłki z “utrudnieniami”: klaśnięciem, wielokrotnym
klaśnięciem, przysiadem, obrotem ciała .
Serdecznie pozdrawiam – Joanna Baranowska
Comments are closed