Zajęcia dla zerówki i przedszkola 10.11.2020 r
Temat tygodnia: Legendy polskie
Temat dnia: Śpiący rycerze w Tatrach
1) Kalendarz – proszę o wskazanie dnia tygodnia, pory roku oraz pogody jaką mamy w dzisiejszym dniu https://autyzmopole.pl/?p=4455
2) Knill. https://autyzmopole.pl/?p=5715
3) Na początku naszego zajęcia posłuchamy piosenki „Budujemy ciszę”.
4) Mamusia/ tatuś przeczyta Ci fragment legendy A. Strzeleckiej „Śpiący rycerze w Tatrach”
Śpiący rycerze w Tatrach
Wiele lat temu, u podnóża Tatr była sobie mała, góralska wioska. Mieszkał w niej młody pastuszek Jaśko, który bardzo kochał góry i często po nich wędrował. (…)
Pewnego dnia do jego rodzinnego domu zawitał sąsiad. Staruszek usiadł przy kominku, zapalił fajkę i zaczął snuć swoje opowieści. – Gdy byłem młody, ludzie często opowiadali, że w jaskini pod samiutkim Giewontem jest ukryty skarb. – Przecież pod Giewontem nie ma żadnej jaskini. Nie raz tam byłem, ale nigdy żadnej nie widziałem – wtrącił Jaśko. (…)
Nazajutrz Jaśko postanowił wybrać się pod Giewont i sprawdzić, czy gdzieś jest tajemnicza jaskinia pełna skarbów. Szedł długo, aż całkiem się zmęczył i usiadł na kamieniu przy niewielkim potoku. Obmywał w wodzie twarz, gdy nagle usłyszał rżenie koni. Rozejrzał się dookoła zdumiony. Był wysoko w górach, więc skąd miały się wziąć tutaj konie? Jeszcze raz wsłuchał się w dziwny odgłos i po chwili zrozumiał, że rżenie dochodzi spad ziemi. Dokładnie przyjrzał się głazom i dostrzegł, że pod tym, na którym przed chwilą siedział jest niewielka szczelina. Z wielkim wysiłkiem odsunął kamień na bok i jego oczom ukazało się przejście. Zaintrygowany, bez wahania zsunął się na dół. (…)
Nagle znalazł się w dużej grocie, na środku której płonęło ognisko. Zaś pod ścianami, w rzędach stały piękne konie. Siedział przy nich rycerz w lśniącej zbroi. Wydawało się, że pilnuje koni, ale gdy Jaśko się zbliżył, zobaczył, że rycerz śpi, z głową wspartą na mieczu. Chłopiec przestraszył się i chciał uciekać, ale wtedy kopnął niewielki kamień. Hałas obudził rycerza. – Czy już nadszedł czas? – zapytał niemal szeptem. – Nie nadszedł, panie. Jeszcze nie. – Dobrze. To bardzo dobrze – powiedział i wskazał chłopcu sąsiednią grotę. – Popatrz, chłopcze, tu śpimy, my – rycerze jego królewskiej mości. Gdy nadejdzie czas, wstaniemy, aby bronić polskich gór i polskiej ziemi. (…) – Nie, właściwy czas jeszcze nie nadszedł – powiedział, cofając się w stronę korytarza, którym przyszedł. (…)
Bardzo szybko znalazł się na zewnątrz. (…) Natychmiast pobiegł do domu, aby opowiedzieć wszystkim co widział. (…) Stary gazda zwrócił się do chłopca. – Nie sądziłem, że uda ci się odnaleźć skarb, o którym ci opowiadałem. Czy wiesz co jest tym skarbem? Jaśko pokręcił głową. – To wolność, chłopcze – uśmiechnął się stary góral. – Ona jest największym skarbem. Nie tylko tutaj, w górach, ale na całym świecie. I to właśnie jej będą zawsze strzegli śpiący rycerze z Tatr.
5) Obejrzycie film “Śpiący rycerze w Tatrach”
6) Krótka rozmowa na temat treści legendy
- Gdzie znajdują się Tatry? (pokazujemy dzieciom Tatry na mapie)
- Dlaczego Jaśko postanowił wybrać się pod Giewont?
- Co usłyszał podczas odpoczynku nad potokiem?
- Skąd dochodził dźwięk?
- Co odkrył pod głazem na którym siedział?
- Dokąd prowadziło przejście?
- Co ujrzał w grocie?
- Kto znajdował się w drugiej grocie?
- Na co czekali rycerze?
- Czy Jaśko odnalazł skarb?
- Co jest tym skarbem?
7) Teraz zapraszam razem z mamusią /tatusiem na piosenkę “Polska”
8) Wykonanie Kart Pracy Ćwiczenie grafomotoryczne. Karty pracy podam drogą mailową.
9) „Tatry” – wykonanie pracy plastycznej
- Kartkę papieru malujemy w kolorach nieba (niebiesko-szarą/pomarańczowo-żółto-czerwoną)
- Wycinamy z siwego papieru góry (dla mniejszych dzieci możemy przygotować szablon gór)
- Przyklejamy góry na kartkę.
- Na szczytach gór przyklejamy kuleczki z waty/watę.
Życzę udanej zabawy! Miłego popołudnia. Powodzenia. Pozdrawiam, Oksana Stakhovska
Comments are closed