Witam Was moi drodzy, dziś poznamy słownictwo oraz wiedzę dotyczącą zjawisk pogodowych- uwrażliwimy zmysłu obserwacji. Zapraszam chętnych domowników do wspólnej zabawy.
- Proszę rodziców o przeczytanie wierszyka oraz podjęcie się ćwiczeń opisanych w nawiasie.
Wiersz pt. „ Pogodny bal”
Pani Pogoda tańce urządziła,
Mnóstwo gości zaprosiła.
( przy szeroko otwartych ustach końcem języka próbujemy policzyć zęby u góry i na dole)
przybył wietrzyk na wezwanie,
zrobił wielkie zamieszanie.
( oddychamy: wdech nosem- wydech ustami, pięć razy)
Za wietrzykiem na bal wielki
przybyły deszcze radosne kropelki.
(mówimy: kap- kap, pięć razy)
Na głowy gości i z góry kapały,
( wysuwamy język w kierunku nosa, pięć razy)
a przy tym szeroko się uśmiechały.
( wykonujemy na zmianę uśmiech- dzióbek, pięć razy)
Kiedy mróz wkroczył na balową salę,
( wysuwamy język przez lekko zaciśnięte zęby, pięć razy)
kropelek na sali nie było już wcale.
( wahadełko- przy szeroko otwartych ustach dotykamy końcem języka raz w lewego, raz prawego kącika ust na zmianę, pięć razy)
W kuleczki gradu się zmieniły
( wypychamy językiem policzki, raz prawy, raz lewy, pięć razy)
i w kółeczku zatańczyły.
( szeroko otwieramy usta i końcem języka oblizujemy wargi, pięć razy w lewą i pięć razy w prawą stronę)
Nadpłynęła wreszcie chmurka,
( nadymamy policzki, pięć razy)
z której lecą białe piórka.
Nie! To płatki śniegu duże
( wysuwamy na zmianę język wąski i szeroki, pięć razy)
tak tańcują pięknie w górze.
( malowanie sufitu- przesuwamy językiem po podniebieniu twardym do przodu i do tyłu)
Słońce w górze zaświeciło,
śnieżną chmurkę przegoniło.
Do wszystkich wysyła promienie
i przeprasza za spóźnienie.
Pogodowe tańce cały rok trwają
i tylko pory roku się zmieniają.
2.
Proszę o wycięcie z kart pracy ilustracji słońca, chmury z deszczem, gradem oraz słońca jak również odpowiadającym im mini symbolami oraz rozłożenie ich na dywanie. Siadamy dookoła rozłożonych obrazków. Każdy z obrazków posiada odpowiednie odgłosy:
⦁ promienie słońca ( uff, uff)
⦁ śnieg (brr, brr)
⦁ deszcz (kap, kap)
⦁ grad (puc, bęc)
Zadanie dzieci polega na tym, że rodzic wypowiada dźwięk, na przykład „ kap-kap”, a dziecko powtarza go oraz wskazuje ilustrację zjawiska pasującego do wypowiedzianego odgłosu( deszczowa chmurka), umieszczając je tam. Zabawa kończy się, gdy wszystkie kartoniki zostaną dopasowane.
Opracowała Ewelina Niemiec
Comments are closed