KLASA 2B 30.11.2020

Temat: Uważam, że…; moim zdaniem…; według mnie… Jak potwierdzać słuszność swego zdania?

Witaj!

Jak przygotować wypowiedź argumentacyjną?

WYPOWIEDŹ ARGUMENTACYJNĄ tworzymy za każdym razem, gdy chcemy kogoś do czegoś przekonać. Formułujemy tezę, czyli swoje stanowisko, i próbujemy ją uzasadnić za pomocą argumentów, które ilustrujemy przykładami.

Wyróżniamy trzy rodzaje argumentów:

• logiczne- opierają się na wnioskach wynikających z przeprowadzonego rozumowania, np. na podstawie zebranych szczegółowych faktów formułuje się ogólne spostrzeżenia,

• rzeczowe- odwołują się do konkretnych informacji, np. do wyników badań, danych liczbowych, wypowiedzi autorytetów w danej sprawie, faktów, cytatów, przykładów,

• odwołujące się do emocji – mają na celu zjednanie sobie odbiorców, wywołanie w nich uczuć.

Jak przygotować wypowiedź o charakterze argumentacyjnym?

• Sformułuj tezę, którą zamierzasz udowodnić.

• Zgromadź jak najwięcej argumentów, które potwierdzają Twoje stanowisko wyrażone w tezie.

• Zadbaj o porządek wypowiedzi – ułóż argumenty od najważniejszego do najmniej ważnego bądź w odwrotnej kolejności. Staraj się używać argumentów logicznych i rzeczowych, pamiętaj, że argumenty odwołujące się do emocji powinny być jedynie dopełnieniem argumentów logicznych.

• Przygotuj przykłady, którymi poprzesz zebrane argumenty.

• Sformułuj wniosek, którym podsumujesz rozważania i podkreślisz słuszność swojego stanowiska.

Poniżej znajdziesz przykład wypowiedzi argumentacyjnej, zapisanej według wcześniej przedstawionego schematu.

Najważniejsze w życiu jest tworzenie więzi z innymi

Zadanie

A. W każdej wypowiedzi wskaż tezę i argument.

•Uważam, że obowiązkiem człowieka jest dbanie o środowisko naturalne, gdyż planeta jest domem nie tylko dla ludzi, lecz także dla zwierząt.

•Wielu ludzi większość czasu spędza przed komputerem. Moim zdaniem coraz więcej osób będzie potrzebować pomocy rehabilitantów.

•Czytanie książek pozytywnie wpływa na umiejętność koncentracji uwagi, więc powinniśmy jak najczęściej sięgać po lektury.

B. Które z podanych argumentów odnoszą się do faktów, a które – do emocji?

1. W wielu produktach spożywczych i kosmetykach znajdują się szkodliwe substancje, dlatego warto czytać etykiety.

2. Lepiej ubezpieczyć telefon, ponieważ w razie stłuczenia szybki dużo płaci się za naprawę.

3. Jak uzasadniają badania psychologiczne, tylko dzięki szczerości można uniknąć nieporozumień.

4. Nie warto polegać na osobach, które nie dotrzymują obietnic.

5. Masz dobre serce, więc na pewno pozwolisz mi odpisać zadanie domowe.

6. 90% uczniów z mojej klasy korzysta z mediów społecznościowych.

Wykonaj ćwiczenie – wypowiedź argumentacyjna

1. Przeczytaj opis sytuacji, a następnie wykonaj polecenie.

Wyobraź sobie, że jesteś gospodynią lub gospodarzem klasy. Wraz z koleżankami i kolegami chcesz przekonać Waszego wychowawcę do dwudniowego wyjazdu, ale w trakcie ubiegłorocznej wycieczki straciliście zaufanie opiekunów. Przez cały rok szkolny staraliście się je odbudować.

• Przygotuj krótkie teksty argumentacyjne skierowane do wskazanych adresatów. Twoim celem jest przekonanie odbiorców, że warto dać Wam szansę i pozwolić na wyjazd klasowy.

A. Adresatem jest wychowawca.

……………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………

B. Adresatem są rodzice.

…………………………………………………………………………………………………..

…………………………………………………………………………………………………..

…………………………………………………………………………………………………..

………………………………………………………………………………………………….

…………………………………………………………………………………………………..

………………………………………………………………………………………………….

Opracowała: Marzena Marcjasz

Udostępnij:

Tagged:

Comments are closed