16.11.2020 – Zerowka – Edukacja Wczesnoskolna – Rzeźbiarz

Zajęcia dla zerówki                                                                 16.11.2020

C:\Users\OKCAHA\Google Диск\dzień dobry.jpg

            Temat tygodnia: Mali Artyści

                                           Temat dnia: Rzeźbiarz

1)  Kalendarz  – proszę o wskazanie dnia tygodnia, pory roku oraz pogody jaką mamy w dzisiejszym dniu  https://autyzmopole.pl/?p=4455  

2) Knill. https://autyzmopole.pl/?p=5715

3) Na początku naszego zajęcia posłuchamy piosenki „Budujemy ciszę”. 

https://www.youtube.com/watch?v=q6fqaaZG1ug

4)    Mamusia/ tatuś przeczyta Ci wiersz  K. Woźniczko-Kajda “ My artyści”

My artyści malujemy,

my artyści też piszemy,

my artyści także rzeźbimy,

my artyści przede wszystkim tworzymy.

Tworzymy piękną muzykę do słuchania,

tworzymy spektakle do oglądania,

a wszystko to dla was – do podziwiania!

5)   Krótka rozmowa na temat treści wiersza

  • Co robią artyści?
  • Kto to jest artysta? (Artysta to osoba tworząca dzieła. W swojej pracy wykorzystuje własne pomysły, wiedzę, wrażliwość i wyobraźnię.)
  • Po co to robią?
  • O jakich artystach jest mowa w wierszu?

W tym tygodniu będziemy bliżej przyglądać się pracy artystów i sami spróbujemy swoich sił w tworzeniu dzieł. Jacy bywają  artyści?  osoba tworząca (wykonująca) przedmioty materialne lub utwory niematerialne, mające cechy dzieła sztuki.

Rzeźbiarz

Muzyk

Aktor

Malarz

Pisarz 

6)   Dzisiaj będziemy rozmawiać o rzeźbiarzu. Obejrzycie film 

“Czym jest rzeźba?” https://www.youtube.com/watch?v=3UllgBjVdhg

Jak powstaje rzeźba w drewnie”  https://www.youtube.com/watch?v=5AR1SG1q9hU

7)  Wykonanie Kart Pracy    Ćwiczenie grafomotoryczne.

Karty pracy podam drogą mailową.

8)  Teraz zapraszam na  utwór  Antonio Vivaldiego – „Jesień” 

9) „Mali rzeźbiarze” – zabawa manualno-sensoryczna 

Przepis na masę solną wersja I 

  • 1 szklanka mąki pszennej  
  • 1 szklanka soli
  • około ½  szklanki wody 

Masa z mąki, soli i wody jest podstawową wersją masy solnej. Proporcje składników zależą od jakości mąki. Czasem trzeba jej dać trochę więcej a czasem dolać więcej wody. Po wyrobieniu nie klei się do rąk. Jest bardzo łatwa w modelowaniu i zachowuje kształt. Łączenie elementów polega na zwilżeniu miejsca połączenia wodą, jednak nie we wszystkich wypadkach się to sprawdza. Po wyschnięciu (wypieczeniu) jest bardzo trwała. Nie pęka podczas wysychania, a po wyschnięciu nie rozmaka np. w czasie malowania, nawet jeżeli nie jest wypieczona.

Łatwa w modelowaniu, nie klei się do rąk. Po wyschnięciu (wypieczeniu) bardzo trwała. Nie pęka podczas wysychania. Nie sprawdza się przy łączeniu większych elementów.

Przepis na masę solną wersja II

  • 1 szklanka mąki pszennej
  • ½ szklanka mąki ziemniaczanej
  •  
  • 1 szklanka soli                                                 
  • około 1 szklanki wody 

Masa z dodatkiem mąki ziemniaczanej jest bardziej kleista. Łatwo się ją modeluje, a łączenia elementów są bardzo trwałe i nie wymagają wcześniejszego zwilżania wodą. Może się zdarzyć, że masa będzie zbyt miękka, ale wystarczy wtedy dodać więcej mąki pszennej.  Wykonane figurki należy upiec (zostawiona do wyschnięcia może zmienić swój kształt). Nie rozmaka i nie kruszy się podczas malowania.

Bardzo łatwa w modelowaniu, trochę klei się do rąk. Trwała. Grubsze figurki należy upiec. Nie pęka podczas wysychania.

Przepis na masę solną wersja III

  • 1 szklanka mąki pszennej
  • 1 szklanka soli
  • 1 płaska łyżka kleju Wikol                      
  • 1 łyżka oleju                                      
  • około ½  szklanki wody 

Masa z dodatkiem kleju Wikol i oleju jest według mnie najlepszą wersją. Nie klei się do rąk, ale łączone elementy mocno trzymają się ze sobą. Nie wymaga pieczenia i dość szybko wysycha. Nadaje się zarówno do malowania, jak i do naklejania na nią różnych elementów, np. decoupage. Można również odciskać w niej różne przedmioty, nadając jej różnorodną fakturę. 

Bardzo łatwa w modelowaniu, dobra przy łączeniu elementów. Bardzo trwała. Szybko schnie bez pieczenia.

Dzieci zamieniają się w rzeźbiarzy i tworzą wymyśloną przez siebie rzeźbę – każde dziecko może samodzielnie dokonać wyboru materiału z którego chce zrobić rzeźbę oraz może wyrzeźbić patyczkiem wzór.

Przepisy możecie zobaczyć tutaj:

Proponuje do zrobienia taką pamiątkę z dzieckiem

Życzę udanej zabawy! Miłego popołudnia. Powodzenia. Pozdrawiam, Oksana Stakhovska

Udostępnij:

Tagged:

Comments are closed