12.11.2020 – Zerówka – Edukacja Wczesnoszkolna – Dlaczego Bałtyk jest słony?

Zajęcia dla zerówki                                                            12.11.2020 r

C:\Users\OKCAHA\Google Диск\dzień dobry.jpg

             Temat tygodnia: Legendy polskie

                                       Temat dnia: Dlaczego Bałtyk jest słony?

1)  Kalendarz  – proszę o wskazanie dnia tygodnia, pory roku oraz pogody jaką mamy w dzisiejszym dniu  https://autyzmopole.pl/?p=4455  

2) Knill. https://autyzmopole.pl/?p=5715

3) Na początku naszego zajęcia posłuchamy piosenki „Budujemy ciszę”. 

4) Teraz pobawimy się. Proponuje  zabawę muzyczno-ruchową 

„Oto Morze Bałtyckie jest”. Mamusia/ tatuś włącza piosenkę i śpiewając wykonuje ruchy zgodnie ze słowami piosenki (ilość zwrotek dostosowujemy do możliwości dzieci), dziecko próbuje naśladować.

5)    Obejrzycie legendę „Dlaczego Bałtyk jest słony?” https://www.bajkowyzakatek.eu/2014/07/polskie-legendy-dlaczego-baltyk-jest.html

Na tej stronie jest legenda dla przeczytania i do obejrzenia. Mamusia/ tatuś wybierze formę prezentacji.

6)  Krótka rozmowa na temat treści legendy:

  • Jaki skarb posiadał człowiek mieszkający nad Bałtykiem?
  • Czemu młynek był skarbem?
  • Skąd chłopiec wiedział, że ludzie u których się zatrzymał posiadają młynek?
  • Co zrobił w nocy?
  • Co się stało gdy był już daleko od brzegu?
  • Czy młynek nadal wytwarza sól?
  • Czy byliście kiedyś nad morzem?
  • Czy próbowaliście czy woda w morzu rzeczywiście jest słona?
  • Jak myślicie czy to naprawdę za sprawą młynka?
  • Dlaczego tak naprawdę morze jest słone? (Bardzo dawno temu, do wody z dna morskiego przedostały się sole mineralne. Woda morska podmywa również różne skały rozpuszczając je – wiele z nich zawiera różne słone minerały. Do tego jeszcze dochodzi parowanie wody, które powoduje, że woda staje się bardziej słona – woda

 „ucieka” do góry, a sól jest za ciężka, więc zostaje i powoduje, że woda, która została jest jeszcze bardziej słona).

7) Wykonanie Kart Pracy  Podaję Godło Polski, poproszę nożyczkami pociąć obrazek, a potem przykleić klejem  na kartce . Karty pracy podam drogą mailową.

8)  Teraz zapraszam razem z mamusią /tatusiem na piosenkę “Polska”

9)  Doświadczenia z solą “Kryształki soli”

Do wykonania eksperymentu wykorzystamy: 

  • wysoki pojemnik (plastikowy kubek)
  • wodę
  • sól
  • łyżeczkę
  • sznurek
  • patyczki do szaszłyków
  • drucik kreatywny
  • barwnik spożywczy albo kolorową bibułę
  • nożyczki

Kryształki soli – jak wykonać doświadczenie?

 Najpierw do kubka nalewamy wodę, aby przygotować roztwór nasycony soli. Oznacza to, że dodajemy sól i mieszamy do momentu, w którym przestaje się ona rozpuszczać. Mamy dwie możliwości, pozostawić wodę w takiej formie lub…

dodać barwnik spożywczy, aby woda uzyskała inny kolor ( albo dodać kolorową bibułę do wody i woda będzie miała ten kolor, jaki ma bibuła)

Następnie ucinamy kawałek sznurka i przywiązujemy do patyka , kładziemy go na kubeczku w taki sposób, by sznurek zwisał swobodnie.

Możemy też wykorzystać drucik kreatywny i zrobić z niego dowolny kształt na przykład serduszko.

Teraz pozostaje nam odłożyć kubeczki w ciepłe miejsce i czekać na efekty. Codzienna obserwacja pozwala dostrzegać zmiany jakie zachodzą.

Każdego dnia kryształków przybywa. Osadzają się zarówno na sznurku, jak i na ściankach kubków oraz wytrącają się na dnie. Poniżej zdjęcia po dwóch tygodniach.

Z zabarwionej wody utworzyły się kryształki niebieskie. Spójrzcie na końcówkę sznurka, która była zanurzona. Kryształki mają idealną bryłę – niczym prostopadłościan.

Życzę udanej zabawy! Miłego popołudnia. Powodzenia. Pozdrawiam, Oksana Stakhovska

Udostępnij:

Kategorie