![](https://static.epodreczniki.pl/portal/f/res/RrTqCUxDvfcMu/1/1IQaFxTaMHCLURST3QPV98eCemQQ1Lgu/resources/1qmo8sajxz4f4nslajegbs5jomcyw2ty.jpg)
W czasach w których tworzył Mozart, wykształcił się fortepian, instrument klawiszowy, który stał się następcą klawesynu. Nowe możliwości jakie dawał: dynamiczną grę, większą skalę, nową barwę przełożyły się na zmianę trendów kompozytorskich, czego przykładem są koncerty fortepianowe. Przykładem jest 21 Koncert fortepianowy , którego motywy kompozytor wykorzystywał także w Symfonii No. 40.
Utwór rozpoczyna się wstępem w wykonaniu orkiestry symfonicznej. Wstęp jest dynamiczny, czasami bardzo szybki, czasami majestatyczny. Partia fortepianu rozpoczyna się wirtuozowskim fragmentem składającym się z szybkich przebiegów po całej klawiaturze fortepianu.
![](https://static.epodreczniki.pl/portal/f/res/Rb8c3A7bGYAOz/1598275398/7S3JtgWYwBxJBoCSOEbWFivk2BMU0F6l/resources/2wvsxsmjl3hqplm0j6ew1sr7tgfq6amo.jpg)
Posłuchaj:
Jedną z najbardziej cenionych kompozycji Mozarta jest Requiem, którego nie dokończył, ponieważ w trakcie pisania zmarł. Dokończyli je jego uczniowie, a ostatnie zapisy mistrza znajdują się w słynnej Lacrimosie.
Posłuchaj:
Nagranie części Lacrimosa z Requiem d-moll Mozarta. Utwór zaczyna się pełną żalu partią instrumentów smyczkowych. Później chór śpiewa smutną i przejmującą partię opartą na łacińskim tekście, który można przetłumaczyć: Dzień ów łzami zlań gorzkimi, w którym na sąd z prochu ziemi Grzeszny człowiek wstanie żywy. Bądź mu, Boże miłościwy, Dobry Panie, Jezu, daj Duszom zmarłych wieczny raj.
Opracowała, Svitlana Pavlenko
Comments are closed