16.04.21 – 2B – TUS: Wzmacnianie umiejętności nawiązywania kontaktu z rówieśnikami

Dzień dobry!

Witam Cię bardzo serdecznie na zajęciach rewalidacyjnych – Trening Umiejętności Społecznych – dzisiaj powiemy sobie o umiejętności nawiązywania kontaktu z rówieśnikami.

Sposób funkcjonowania ucznia w grupie rówieśniczej często wynika z reagowania na różnorodne sytuacje. Dlatego też warto wiedzieć, jak nawiązywać kontakty z rówieśnikami czy rozwiązywać konflikty. Udział w grupie rówieśniczej i kontakty z innymi uczniami wpływają niewątpliwie na rozwój społeczny ucznia. Może kształtować on takie zdolności, jak: empatia, solidarność, tolerancja, współpraca, negocjacje, respektowanie zasad, szacunek do prywatności. Przebywanie w grupie rówieśniczej wiąże się z:

  • nawiązywaniem przyjaźni i utrzymywaniem relacji,
  • rozwiązywaniem konfliktów,
  • radzeniem sobie w trudnych sytuacjach odrzucenia, wyśmiewania czy nawet przemocy fizycznej i psychicznej ze strony rówieśników.

Przyczyny problemów w kontaktach z rówieśnikami

Zazwyczaj trudności w relacjach w grupie rówieśniczej wynikają z:

  • niskiego poczucia własnej wartości lub, wręcz przeciwnie, zbyt wysokiego mniemania o sobie,
  • nieśmiałości,
  • obaw przed odrzuceniem,
  • wcześniejszych złych doświadczeń przedszkolnych i szkolnych,
  • trudności w odnalezieniu się w środowisku poza domem,
  • braku kontaktu z innymi dziećmi przez długi czas (na przykład przebywanie w domu z rodzicem bez uczęszczania do przedszkola, długotrwała absencja szkolna spowodowana chorobą itp.).

Zobacz, film edukacyjny!

Film nr 1. TUS – umiejętności nawiązywania kontaktu z rówieśnikami

Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=b0x2ohcbeno

Pozdrawiam Cię serdecznie,

Agnieszka Kowalczyk

Udostępnij:

Tagged:

Comments are closed