13.04.2021 – 2C – ZK – Mazurek w twórczości Chopina.

Wyjątkowe miejsce w twórczości Chopina zajmują mazurki. Mazurek nie jest wprawdzie tańcem narodowym, ale Chopin zawarł w swoich mazurkach rytmy mazura, oberka i kujawiaka, które są tańcami narodowymi i oddają cechy tych tańców.

Na ilustracji grafika Zofii Stryjeńskiej “Mazur”. Malarka przedstawiła parę tańczącą mazura. Postacie ukazane są w ruchu, w podskoku, mają wysoko uniesioną i zgiętą w kolanie lewą nogę. Kobieta jest ubrana w szeroką żółtą spódnicę sięgającą kolan, białą koszulę i błękitny kubrak sięgający bioder. Ma bardzo długie warkocze, na głowie wianek z pomarańczowych kwiatów. Mężczyzna ma wysokie pomarańczowe kozaki z cholewami, szafirowe spodnie, pomarańczowy kaftan i błękitną kamizelkę, spiętą pasem.

„Drugi mazurek, w e–moll, przynosi „tęskną” nutę kujawiaka. Melodia zdaje się ewokować nastrój i charakter gry jakiegoś wiejskiego skrzypka, biegłego w sztuce zdobienia pierwotnej melodii. Niewyodrębnioną w mazurku tym część środkową wypełnia mazur lub też oberek – „taniec w miejscu”. Zrazu mazurkowy motyw inicjalny wraca uporczywie, podparty rubasznym przytupywaniem. A potem następuje moment, w którym taniec zamiera. Dalej trwa jedynie jakby przestępowanie z nogi na nogę w oczekiwaniu na powrót tanecznej melodii. Wraca melodia kujawiaka – a wraz z nią nastrój początkowy, oscylujący między ożywieniem a owym „tęsknym” zamyśleniem”.

Autor: Mieczysław Tomaszewski
Cykl audycji Fryderyka Chopina Dzieła Wszystkie
Polskie Radio II

Posłuchaj:

Файл:Красная стрелка вниз.png — Википедия

Fryderyk  Chopin Mazurek w e – moll, Op. 17 No. 2

Opracowała, Svitlana Pavlenko

Udostępnij:

Tagged:

Comments are closed