12.04.2021, klasa 2A-Hanna, Edukacja polonistyczna, Tworzenie form liczby pojedynczej i mnogiej rzeczowników oraz czasowników

Dzień dobry,

Na dzisiejszej lekcji z edukacji polonistycznej dowiesz się, jak tworzy się liczbę pojedynczą i mnogą rzeczowników oraz czasowników.

Na początku przypomnę Ci  wiadomości o rzeczowniku i czasowniku.

  1. Rzeczownik to część mowy, która wskazuje na ludzi, zwierzęta, rośliny, przedmioty i zjawiska atmosferyczne.

 Odpowiada na pytania: kto to ? co to?

Np. Ala, fryzjer, mechanik, krzesło, burza, pies, lalka

Rzeczownik występuje w liczbie pojedynczej i liczbie mnogiej.

Liczba

Pojedyncza mnoga

Liczba pojedyncza wskazuje na to, że ktoś lub coś jest w ilości: 1

Np.  tata, babcia, kasjer, stół, ołówek, masło, chleb

Liczba mnoga wskazuje na to, że ktoś lub coś jest w ilości: 2 lub więcej

Np. wujkowie, dziewczyny, sery, telefony, samochody, ptaki

  1. Czasownik to część mowy, która wskazuje na czynności lub stan

Odpowiada na pytanie: co robi? Co się z nim dzieje?

Np. stoi, jedzą, płacze, mówią, śpisz

Czasownik, tak jak rzeczownik, występuje w liczbie pojedynczej i mnogiej.

Liczba pojedyncza:  Wojtek maluje

Sarna biega

Mama czyta

Kucharz smaży

Liczba mnoga:  chłopcy grają

 Psy szczekają

 Małpy psocą

 Kierowcy jeżdżą

  Spróbuj teraz poćwiczyć:

Ćwiczenie 1

Ćwiczenie 2

Proszę dopisz liczbę mnogą do liczby pojedynczej rzeczowników:

Chłopiec – chłopcy

Kobieta – ……………………

Zeszyt – ……………………..

Bułka – ……………………..

Lampa – …………………….

Krokus – ………………………

Tulipan – ………………………

Osa – …………………………..

Motyl – …………………………

Ćwiczenie 3

Proszę dopisz czasowniki w liczbie mnogiej:

Dziadek szyje – dziadkowie szyją

Dziewczynka biega – dziewczynki ……………………..

Krowa je – krowy ………………………

Kot mruczy – koty ………………………

Żółw śpi – żółwie ……………………….

Gepard biegnie – gepardy …………………..

Ogrodnik pracuje – ogrodnicy ………………..

Dziękuję bardzo

Opracowała: Aneta Trojanowska

Udostępnij:

Tagged:

Comments are closed