20.11.20 – 2B – TUS: Jak zdrowo się odżywiać – piramida zdrowego żywienia, najważniejsze zasady

Witam Cię na zajęciach rewalidacyjnych – Trening Umiejętności Społecznych – W ramach naszych dzisiejszych zajęć dowiesz się, jak zdrowo się odżywiać, poznasz zasady zdrowego odżywiania. Zobacz poniższe materiały:

Najważniejsze zasady zdrowej diety

Aby móc się cieszyć dobrym samopoczuciem i zdrowiem, organizm musi mieć zapewnione odpowiednią podaż składników odżywczych oraz aktywność fizyczną. Należy pamiętać, aby w naszej codziennej diecie znalazły się naturalne składniki. Dzięki temu nasz organizm będzie zdrowszy i bardziej odporny na choroby. Warto przy tym kierować się kilkoma prostymi zasadami:

  • Jedz mało, ale często – 4 do 5 posiłków dziennie.
  • Jedz powoli – nie śpiesz się podczas posiłków, staraj się jeść na siedząco.
  • Bez śniadania ani rusz – to najważniejszy posiłek w ciągu dnia. Zjadaj je nie później niż 2 godziny po przebudzeniu.
  • Kolacja ma być najmniej obfitym posiłkiem. Spożywaj ją zawsze 2 godziny przed snem, w przeciwnym razie będziesz w nocy głodny.
  • Dużo pij – minimum 1,5 litra wody niegazowanej dziennie, ale też herbaty – zielone, czerwone i ziołowe. Unikaj napojów energetyzujących, gazowanych i kolorowych.
  • Urozmaicaj posiłki – niech twoje obiady będą kolorowe i pełne różnych składników odżywczych.
  • Jedz dużo owoców – tylko nie na noc. Pochłaniaj je między posiłkami.
  • Warzywa to samo zdrowie – zjadaj je na surowo lub gotuj na parze.
  • Mleko też jest potrzebne – pij regularnie mleko zawierające 2-3,2% tłuszczu, jedz sery półtłuste, kefiry, maślanki oraz jogurty naturalne.
  • Chude ryby to cenne źródło białka o wysokiej wartości odżywczej – jedz je przynajmniej 3 razy w tygodniu.
  • Uważaj na mięso – wybieraj to białe. O ile to możliwe, zastępuj je rybami.
  • Spożywaj ciemne pieczywo – staraj się także wyeliminować pieczywo pszenne, a ziemniaki zastąp kaszą gryczaną, jęczmienną lub kuskusem.
  • Nie smaż potraw w głębokim tłuszczu – jeśli już musisz smażyć, używaj oliwy z oliwek lub oleju rzepakowego. Tłuszcze zwierzęce podnoszą poziom cholesterolu.
  • Nie jedz słodyczy– zamiast nich spożywaj owoce lub bakalie.
  • Im mniej soli, tym lepiej.
  • Unikaj alkoholu, ponieważ jest bardzo kaloryczny – 1 gram alkoholu to aż 7 kcal. W wyjątkowych sytuacjach wybieraj czerwone wino, które zawiera polifenole, korzystnie wpływające na układ krążenia.
  • Podkręć swój metabolizm. Dodatek ostrej papryczki do dań może znacząco przyśpieszyć metabolizm. Zawarta w jej składzie kapsaicyna stymuluje pracę układu pokarmowego, a tym samym wspomaga procesy odchudzania. Chociażby z tego względu warto każdego dnia przyrządzić w domu jakąś pikantną potrawę.

Zobacz, jak wygląda piramida zdrowego odżywiania

Rycina nr 1. Piramida zdrowego odżywiania i aktywności fizycznej

Jak żyć długo i szczęśliwie czyli piramida zdrowego żywienia i aktywności  fizycznej - OptymalneWybory.pl
źródło: https://optymalnewybory.pl/jak-zyc-dlugo-i-szczesliwie-czyli-piramida-zdrowego-zywienia-i-aktywnosci-fizycznej/

Filmik nr 1. Piramida zdrowego żywienia

Źródło https://www.youtube.com/watch?v=i1gS-QCEafU

Zobacz także zasady zdrowego odżywiania

Filmik nr 2. Zasady zdrowego odżywiania

Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=qNLx92e7d9k

Filmik nr 3. Zasady zdrowego odżywiania

Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=DF4znGEcBPU

Pozdrawiam Cię serdecznie,

Agnieszka Kowalczyk

Udostępnij:

Kategorie

Listopad 2020
P W Ś C P S N
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30