08.05.2020 Integracja Sensoryczna – Stymulacja zmysłu słuchu cz. 2

  1. Słuchowe memory

Potrzebujemy parzystej liczby jednakowych, nieprzezroczystych pojemników, np. żółtych opakowań po zabawkach z jajek Kinder Niespodzianka. Trzeba je pogrupować w pary i do każdej z nich nasyp kolejno: piasek, drobną kaszę, sól, cukier, groch, makaron, pestki, monety, dmuchany ryż, dzwoneczek itp.  – wszystko to, co wywołała różne dźwięki. Następnie dokładnie zamykamy pojemniki – i zabawki gotowe. A dalej tak jak w klasycznej grze memory – szukamy takich samych (dźwiękowych) par. W sklepach możemy spotkać odpowiednik naszej gry pamięć dźwiękowa.

2. Zgadywanka „Co to za dźwięk?”

Najpierw pokazujemy dziecku, jaki dźwięk robią poszczególne przedmioty, np. dzwonek, szeleszczący plastik, pękanie folii bąbelkowej, uderzanie dwóch orzechów o siebie, zgniatanie butelki, wyrywanie kartek itp. Potem zakrywamy dziecku oczy i musi rozpoznać, co to za dźwięk. Jako pomoc dodaję poniżej film z gotowymi dźwiękami, które można odgadywać.

Film

3. Zabawy z krzesłami

Najbardziej znana zabawa – ustawiamy kilka krzeseł, wszyscy swobodnie chodzą po pokoju. Na jeden umówiony sygnał trzeba usiąść na krześle. Można też puścić muzykę i w momencie jej wyłączenia siadać na krzesła. Jak jeszcze można się bawić z krzesłami? Można szukać razem z dzieckiem odpowiedzi na pytanie „Jak brzmi krzesło?” Wspólnie pukacie, bębnicie palcami, całymi dłońmi, uderzacie różnymi częściami ciała, tak by wydobyć wszystkie dźwięki z krzesła.

4. Zabawy z rymami.

Zaczynamy od wyznaczenia pierwszego wyrazu, a dziecko musi znaleźć do niego wyrazowy rym.

Przykłady:

– Grzechotka = płotka (lotka, fotka, kotka itd. …)

– Talerz = ależ

– Kucharz = hukasz (Łukasz)

– Dom = grom (złom, tom )

5. Powtarzanie ciągów słów, cyfr

Dziecko stara się powtórzyć jak najdłuższy ciąg wyrazów lub liczb. Po każdym poprawnym powtórzeniu dokładamy do ciągu kolejny wyraz lub liczbę. Ciąg wyrazów może być jednotematyczny, np. dotyczący: wiosny, wakacji, szkoły, przyborów szkolnych, świąt, zwierząt, roślin lub zabawek.

Przykłady.:

  1. Kot
  2. Kot – łyżka
  3. Kot – łyżka – dom
  4. Kot – łyżka – dom – piłka
  5. Kot – łyżka – dom – piłka – gitara
  6. Kot – łyżka – dom – piłka – gitara – sok           … itd.

Lub

  1.    3
  2.    3 – 7
  3.    3 – 7 – 1
  4.    3 – 7 – 1 – 5
  5.    3 – 7 – 1 – 5 – 8
  6.    3 – 7 – 1 – 5 – 8 – 2      … itd.

Miłej zabawy,
K.J.Wierszak

Udostępnij:

Categories:

Tagged:

Comments are closed